Skip to content

Lændesmerter – undgå ondt i lænden

Mange af os går rundt med mindre eller større smerter i lænden til daglig. Det kan være det knirker lidt når man skal i gang om morgenen, eller man kun finder hvile i nogle specielle sovestillinger.

I langt de fleste tilfælde er der dog hjælp at hente, og med disse få råd, håber vi du får et langt sundt liv med en god ryg og uden lændesmerter.
Det er nemlig ikke så vanskeligt, det handler i høj grad om at have de rette kontormøbler og vaner.

En god kontorstol er kun første skridt mod ondt i lænden

Det er ikke nok blot at investere i en god kontorstol, hvis du ikke får udnyttet de fordele den har. Man kan nemlig sagtens sidde forkert på selv den bedste kontorstol, så det er ikke nok at investrere i en god stol, hvis du ikke får den indstillet rigtigt.

Når du vælger kontorstol er det vigtigt at du finder en som har mulighed for at indstille ryghøjden og vinklen mellem sæde og ryg. De skrabede modeller har kun mulighed for at indstille højde og enkelte billige modeller kan desuden indstille ryggens højde. Men det er vigtigt, at du har mulighed for at variere vinkelen mellem sædet og ryggen, så du ikke altid har den samme stilling.

Når du sætter dig skal du gerne føle at stolen hjælper dig til at have en rank holdning helt nede fra lænden, så du ikke kommer til at sidde og falde sammen på stolen. Du skal have fornemmelsen af, at du har en god støtte i lænden, samtidig med at du kan læne dig tilbage og slappe af. Et gode eksempel på en sund og ergonomisk rigtig kontorstol er Håg capisco 8106

haag-capisco-8107-sort-fame
haag-capisco-8107-sort-fame

Se mere om Håg capisco 8106 stolen her

Ryggen må ikke være for lav, for hvis du ikke kan læne dig tilbage og slappe af i ryggen, så kommer du i stedet til at falde sammen og få en usund holdning i ryggen.

Sørg for at strække lænden hver anden time

Det bedste du kan gøre er at skifte arbejdsposition. Det kan du fx. klare med et hæve sænke bord, men du kan også bare rejse dig og gå et par skridt.

Sørg for at række armene i vejret og stræk dig fra side til side et par gange i løbet af dagen, det hjælper dig til at undgå at falde sammen i ryggen, og på sigt rå en krum ryg.

Et godt råd er at tage møder stående (eller endnu bedre: gående) og dermed få rørt dig i løbet af arbejdsdagen, så du undgår at få ondt i lænden.

Lændesmerter – Sørg for ikke at fryse ryggen

Når temperaturen er for lav kommer man automatisk til at spænde i lænden, og det har det med at sætte sig som muskelspændinger – som giver lændesmerter.

Det er derfor en rigtig god ide altid at have en ekstra sweater ved hånden, så man kan tage den på, hvis der skal udluftes i pauser etc. så man ikke ender med at sidde og fryse en halv times tid efter frokostpausen.

ryggen er en meget unik konstruktion, som har en fantastisk fleksibilitet, men det er også en af de mere sårbare dele af kroppen. Nervebanerne kører som bekendt langs rygsøjlen, og når man får ondt i ryggen bliver det hurtigt uudholdeligt, og man føler ikke man kan være nogen steder. Så en sund ryg er udgangspunktet for et sundt og glad liv.

Elsk din ryg og den vil elske dig

Langt de fleste af os har fået tillagt os nogle usunde vaner omkring holdning på en stol og ved dagligdagsløft.

Med et par små råd kan du øge din livskvalitet og holde din ryg sund hele livet. Udover en god kontorstol og nogle sunde siddevaner kan du vælge at passe godt på din ryg ved løft. Ikke kun de tunge løft, men alle de små i løbet af dagen – som fx. når du taber kuglepennen, og lige skal bukke dig ned og samle den på.

Gør det til en vane at bøje i knæene, så det ikke er ryggen der skal bære hele din kropsvægt under bukningen. Dine lårbensmuskler er meget bedre til at håndtere løft end din ryg

Held og lykke med at få de sunde vaner kørt i stilling!

Kilde: Sund mod nord og smtele

Published indecorinde

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *